BAIA SPRIE – BÂRSANA, PĂTATA CARTE DE VIZITĂ A LUI MIRCEA MAN

    05 Decembrie 2011
Evaluare utilizator: / 31
Cel mai slabCel mai bun 

Jaf la drumul mare

În percepţia publică implicarea lui Mircea Man în sprijinirea firmei Selina se rezumă la contractul de atribuire a reabilitării drumului Baia Sprie-Bârsana (iar ca mici recompense se cunosc concediile lui Man împreună cu  patronul Selinei, Beneamin Rus, în Antalya – 2009, Egipt -2010 şi week-endul de la pensiunea Selinei din staţiunea  1 Mai – 2010, cel pentru care Man a făcut o primă vizită la DNA). Dar această percepţie nu e tocmai corectă.

Jelanie pe faţă, sprijin prin spate

Dacă ne luăm după declaraţiile celor doi, referitoare la drumul Baia Sprie – Bârsana, rezultă că Man l-a sprijinit pe Rus să-şi ia o belea pe cap.

“Este vorba despre un proiect subfinanţat” – susţine Mircea Man. La unison cu Beneamin Rus: „Lucrarea e luată la preţ de nimic: 68 de milioane de lei fără TVA pentru 60 de kilometri. Însă noi trebuie să facem şi alte lucrări care nu ţin de proiect şi care nu sunt plătite. M-am săturat. Eu i-am propus preşedintelui Consiliului Judeţean Mircea Man să caute o altă firmă care să preia lucrarea, însă acesta m-a refuzat”. Mai să le plângi de milă celor doi. Numai că lucrurile nu stau nici pe departe aşa de rău cum vor să ne facă să credem cei doi prieteni de… concediu.

După ce a preluat preşedinţia CJ Maramureş, Mircea Man a făcut tot posibilul să vâre bani publici în conturile Selinei. Doar în ultimii doi ani, Selina a primit de la CJ  11 contracte în valoare de 96.000.000 lei (toate valorile contractelor menţionate în material nu conţin TVA)). Dintre acestea, 7 contracte în valoare de 9.260.466 lei au fost atribuite prin negociere directă, pretextul fiind legătura cu drumul Baia Sprie – Bârsana.

Favorizarea Selinei a început chiar de la licitaţia pentru drumul Baia Sprie – Bârsana

Prima licitaţie pentru acest drum a fost anulată de Mircea Man, până când se aranjau ploile pentru Selina, dar nici la  reluarea ei nu toate ploile au fost la locul lor.

● Condiţia cifrei de afaceri nu a fost îndeplinită de Selina. Caietul de sarcini prevedea ca „valoarea cifrei de afaceri medii anuale pe ultimii 3 ani (anul 2008, 2007, 2006) să fie de minim 200.000.000 RON. Ofertantul va demonstra ca are acces sau că are disponibile resurse reale pentru a realiza cashflow de execuţie a lucrărilor pentru o perioadă de 6 luni, dar nu mai puţin de 15.000.000 RON […]  Garanţia de bună execuţie va fi în cuantum de 10 % din valoarea contractului”.

Condiţia cifrei de afaceri nu a fost îndeplinită., aşa cum arată  bilanţurile firmei Selina (am luat în calcul şi 2009, deoarece contractul a fost semnat în februarie 2010).

An

2006

2007

2008

2009

Cifră de afaceri

57.847.397

56.302.064

104.335.410

104.451.320

 

● Nici în prezent nu ar fi fost constituită integral garanţia de bună execuţie. În privinţa garanţiei de bună execuţie, contractul prevedea o primă tranşă de 0,5%, urmând a fi completată lunar cu câte 0,5%, până la nivelul de 10% din valoarea lucrării. Dar  destui consilieri judeţeni susţin că această completare nu a mai avut loc.

Selina întreţine drumul Baia Sprie – Bârsana la preţuri de 2-4 ori mai mari

Începând cu iarna 2010-2011, CJ a alocat sume „speciale”  (adică separat de restul drumurilor judeţene şi la tarife mult mai mari) pentru întreţinerea - atât vara cât şi iarna -  a drumului Baia Sprie-Bârsana. Această porţiune a fost extrasă din  contractul general de întreţinere a drumurilor judeţene, ce au o lungime de 896 km şi dată Selinei (prin negociere directă) la sume de 2-4 ori mai mari faţă de întreţinerile celorlalte drumuri judeţene.

Raportându-ne la suma cea mai mare alocată de CJ pentru întreţinerea curentă pe timp de iarnă a tuturor drumurilor judeţene   (contractul nr. 7469/14.12.2009 pentru sezonul 2009-2010) rezultă că pentru cei 896 de km s-a alocat suma de 6.727.606 lei. Drumul Baia Sprie-Bârsana are 56 km, respectiv 6,25% din total. Adică i s-ar fi cuvenit pentru întreţinere de iarnă o medie de 420.500 lei.

În 2010-2011 acestui drum i s-a alocat 781.700 (în două tranşe: 559.159 – apropiată de cota  ce i s-ar cuveni – şi apoi 222.541), iar pentru iarna 2011 – 2012 suma e de 948.434 lei. Adică drumului Baia Sprie – Bârsana i s-au alocat sume duble faţă de cât s-ar cuveni   prin comparaţie  cu costurile de întreţinere de la restul drumurilor judeţene.

Pentru întreţinerea drumurilor judeţene în vara 2010 s-au alocat 4.473.819  lei (contract adjudecat de SC Drumuri şi Poduri Maramureş), adică o medie de 5326 lei/km. Doar pentru întreţinerea drumului Baia Sprie- Bârsana suma a fost de 1.293.906 lei (contract revenit Selinei), ceea ce înseamnă o medie de 23105 lei/km (de patru ori mai mult!)

La tariful practicat la celelalte drumuri judeţene, Selinei i s-ar fi cuvenit pentru întreţinerea de vară 298.255 lei (aproape cu un milion de lei mai puţin decât a primit).

În mod uzual, întreţinerea unui drum aflat în reabilitare revine executantului lucrării şi e parte integrantă a contractului de reabilitare. Explicaţia: cea mai mare uzură a drumului e determinată chiar de maşinile de mare tonaj ale celui care execută reabilitarea. Dacă în contractul pentru drumul Baia Sprie- Bârsana nu există o astfel de prevedere uzuală, aceasta aduce a favorizare a firmei Selina.

Suplimentări şi acte adiţionale secrete vs. defavorizări

1.848.576 RON au fost aprobaţi  de CJ pentru lucrări suplimentare „Reabilitare traseu de drum judeţean Baia Sprie – Bârsana”  (negociere fără anunţ de participare), prin contractul nr.: 2/28.12.2010. Informaţia nu e de mare notorietate publică. În plenul CJ nu s-a prezentat o justificare convingătoare a acestei suplimentări (scuza etrenelor lucrări ascunse) proiectul fiind votat mai mult prin lobby-ul lui Man, care a apelat la înţelegeri politice.

Există multe acte adiţionale care nu sunt cunoscute nici măcar de consilierii judeţeni. Consilierii opoziţiei susţin că la contractele cu Selina există acte adiţionale ulterioare semnării contractelor şi care avantajează executantul, dar care nu sunt aduse la cunoştinţa consilierilor judeţeni.

●  SC Drumuri şi Poduri Maramureş a fost net defavorizată în raport cu Selina.

Odată cu intrarea pe piaţă  Maramureşului a firmei Selina,   SC Drumuri şi Poduri Maramureş (societatea Consiliului Judeţean) a pierdut tot mai multe licitaţii în judeţ în favoarea Selina. Deşi nu s-a concretizat intenţia declarată de Mircea Man, privind privatizarea SC Drumuri şi Poduri Maramureş, rezultă că s-a acţionat spre falimentarea societăţii, pentru a fi achiziţionată la sume derizorii de către Selina, aşa cum a circulat informaţia în CJ şi prin media. Trebuie precizat că acelaşi algoritm a fost utilizat când Selina a preluat firma similară din Bihor. De altfel, Mircea Man a susţinut în plenul CJ privatizarea SC Drumuri şi Poduri Maramureş şi în februarie 2009 şi în octombrie 2010, după ce societatea a pierdut în serie licitaţii în faţa Selinei ( pentru ca apoi să lucreze în subantrepriză, dar pe bani mai puţini)

În perioada 2009-2011, SC Drumuri şi Poduri Maramureş a primit de la CJ contracte în valoare de  9.249.851, în timp ce Selina a primit în numai doi ani, doar pentru întreţinere de drumuri,13.675.000 lei (din totalul de 83.661.000 lei, suma aferentă lucrărilor la drumuri).

Erorile de la drumul Baia Sprie - Bârsana, acoperite din bani publici

În şedinţa Consiliului Judeţean Maramureş din 24.10.2011, a fost aprobată majorarea contribuţiei CJ Maramureş la proiectul  privind drumul Baia Sprie - Bârsana, cu suma de 6.999 000 lei plus TVA, motivându-se că suma reprezintă „contravaloarea corecţiilor financiare”. Asta nu înseamnă că drumul va costa mai mult, ci că se măreşte contribuţia din bugetul CJ şi scad banii europeni.

Suma este aproape egală cu corecţia financiară de 10% din valoarea proiectului (6.677.397 lei) pe care a aplicat-o Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, după un control efectuat de către Autoritatea de Audit. (Controlul a survenit după ce Inspectoratul de Stat în Construcţii MM a aplicat două amenzi - de 2000 şi respectiv 6000 lei -, pentru lucrări necorespunzătoare). Dacă sumele sunt cam aceleaşi, explicaţiile diferă.

● Oficial se spune că această corecţie ar fi fost generată de neconcordanţe la cerinţele licitaţiei: Selina a avut o cifră de faceri mai mică decât limita cerută în caietul de sarcini. CJ susţine că s-a raportat doar la linia de creditare deschisă de Selina, tocmai în scopul de a dovedi că are cu ce începe lucrarea. Însă dacă Autoritatea de Audit a decis că greşeala aparţine comisiei de  licitaţie, membrii acesteia ar trebui să suporte suma retrasă şi nu bugetul public.

● În susţinerea alocării banilor pentru penalizare, Mircea Man a adus şi o altă motivaţie: „Este o soluţie greşită pe care a dat-o proiectantul, iar noi trebuie să o punem în aplicare”. Dacă ar fi aşa, corecţiile ar trebui suportate de către proiectant şi nu de către beneficiar, respectiv bugetul public!

● O altă variantă – neoficială - e legată de verificările pe care Inspectorii Autorităţii de Audit le-au făcut  în teren, comparând unele raportări (cota asfaltului, a fundaţiei, a drenurilor pentru canalizare, supraînălţări sau extensii de drum) cu mărturiile unor localnici. Şi că în urma acestui demers au tăiat din proiect vreo 6.000.000 lei, în două etape, în funcţie de cele locurile unde au constatat diferenţe majore.  Şi că de fapt aceasta ar fi adevăratul motiv al corecţiei financiare. Chiar dacă ar fi aşa, tot nu se justifică alocarea de bani publici, sumele trebuind să fie suportate de către cel care ar fi  executat lucrarea necorespunzător. În cazul de faţă, Selina sau firma care a făcut puţin şi a raportat mult. Dar sunt buni de plată, în solidar, şi cei care u semnat recepţiile pe ochi (căci – nu-i aşa? - banul e ochiul dracului)  frumoşi.

Suplimentarea de bani publici s-ar justifica doar prin necesitatea ca lucrarea să continue şi să respecte graficele de execuţie, cu condiţia ca banii să fie recuperaţi ulterior de la cei vinovaţi. Însă nimeni din partea autorităţilor nu a făcut această precizare.

Pe fonduri guvernamentale se fură mai bine

Consilierul judeţean Gheorghe Şimon e sceptic că va fi respectat termenul de finalizare (martie 2012), ceea ce va bloca banii europeni, iar drumul Baia Sprie - Bârsana va trece  pe un proiect finanţat de guvern. Cu alte cuvinte,  o formulă mai puţin monitorizată decât proiectele cu fonduri europene. Şi chiar s-ar dori această variantă, mult mai bună pentru a se deturna fonduri. Nu întâmplător Gheorghe Şimon l-a întrebat pe Mircea Man, în plenul CJ, ce vede când se uită în oglindă. La nedumerirea preşedintelui, răspunsul l-a dat tot consilierul PSD: „Un om fără de care Maramureşul ar arăta ca o floare!”.

Mircea Man a afirmat că drumul Baia Sprie – Bârsana va reprezenta cartea sa de vizită. Poate dacă o va comanda la ministerul Elenei Udrea, cu costurile de rigoare. Evident, mărite de „lucrări ascunse”, căci şi banii pentru partid ţin de….„lucrări ascunse”. Motiv pentru care nici nu mai contează că pierdem o finanţare europeană de peste 20 milioane de euro şi vom cheltui aceşti bani tot din bugetul secătuit al patriei. De aceea titlul materialului nu e o exagerare jurnalistică, jaful la drumul mare fiind o tristă realitate.

Sunt suficiente elemente care demonstrează atitudinea exagerat de „binevoitoare” a lui Mircea Man faţă de Selina, drumul Baia Sprie – Bârsana fiind doar pretextul pentru a  acorda firmei bihorene lucrări prin negociere directă.  Bunăvoinţă care nu se justifică doar prin recompensele turistice amintite. Şi aproape sigur mai există şi altele. Căci nu degeaba primarul de Săcălăşeni, Emilian Pop, a declarat public, spre sfârşitul lunii septembrie, că nu are de gând să înveţe poker pentru a se pune bine cu Mircea Man. (Prietenii ştiu de ce!). Mai ales când e vorba de poker pe banii statului destinaţi buzunarelor private.

 

IZ PENAL


P.S. 1

Situaţia contractelor  încheiate de CJ  Maramureş cu Drumuri şi Poduri Maramureş  în perioada 2009-2011

 

Nr. crt.

Contract nr.

Lucrare

Valoare

fără TVA

(RON)

1*

4342/01.02.2011

Refacerea DJ 187 km 19+750, în urma viiturii produse în luna decembrie 2010 de râul Ruscova în localitatea Poienile de sub Munte

87.063

2*

3245/14.06.2010

Întreţinerea curentă pe timp de vară în anul 2010 pe reţeaua de drumuri judeţene

4.473.819

3*

5100/21.08.2009

Repararea suprastructurii drumurilor judeţene distruse sau degradate de ploile torenţiale

3.645.000

4*

5101/21.08.2009

Executarea de indicatoare, marcaje rutiere, treceri de pietoni şi parapeţi pentru siguranţa circulaţiei

1.043.969

TOTAL:      9.249.851

* Negociere fără anunţ de participare.

 

P.S. 2

Situaţia contractelor Selina Cu CJ Maramureş în perioada 2010-2011 (7 negocieri directe şi 4 licitaţii)

 

Nr. crt.

Contract nr.

Lucrare

Valoare fără TVA

(RON)

1

7469/14.12.2009

Întreţinere curentă pe timp de iarnă a drumurilor judeţene, sezonul 2009-2010

6.727.606

2

893/18.02.2010

Reabilitare traseu de drum judeţean Baia Sprie (DN18)-  Cavnic (DJ184) - Ocna Şugatag (DJ109F) - Călineşti (DJ185)-  Bârsana (DJ185

68.136.709

3*

2650/06.10.2010

Execuţia lucrărilor privind sediul nou al primăriei, utilităţi Sala de sport, extindere canalizare menajeră în comuna Ocna Şugatag, judeţul Maramureş

4.363.782

4*

5369/ 3.11.2010

Întreţinere curentă pe timp de iarnă a traseului Baia Sprie – Bârsana

559.159

5*

1140/09.03.2011

Întreţinerea curentă pe timp de iarnă 2010-2011 a traseului "Baia Sprie-Cavnic-Budeşti-Ocna Şugatag-Călineşti-Bârsana

222.541

6

7107/28.12.2010

Întreţinerea curentă pe timp de iarnă a drumurilor judeţene, sezonul 2010 - 2011

3.900.000

7*

2/28.12.2010

Lucrări suplimentare "Reabilitare traseu de drum judeţean Baia Sprie - Bârsana"

1.848.576

8

393/20.04.2011

Proiectare, execuţie lucrări şi furnizare produse pentru: Modernizare străzi, înfiinţare Centru After School în localitatea Mara, dotare cămin cultural Deseşti şi achiziţie utilaje pentru intervenţii în situaţii de urgenţă, în comuna Deseşti, jud. Maramureş

7.965.224

9*

2869/01.06.2011

Întreţinerea curentă pe timp de vară în anul 2011 a drumului Baia Sprie - Cavnic - Budeşti - Ocna Şugatag - Călineşti – Bârsana

1.293.906

10*

2615/18.05.2011

Servicii de intervenţie pentru deszăpezire pe drumul judeţean DJ109F ca urmare a ninsorilor căzute în zona Cavnic-Budeşti în perioada 11-16 aprilie 2011

24.068

11*

5722/ 9.11.2011

Întreţinerea curentă pe timp de iarnă 2011-2012 a traseului Baia Sprie-Cavnic-Budeşti-Ocna Şugatag-Călineşti-Bârsana

948.434

* Negociere fără anunţ de participare.

Negociere directă:     9.260.466   lei        cca          2.200.000  euro

Licitaţie: 86.729.539    lei                     20.170.000  euro

Total: 95.990.005   lei                      22.370.000  euro

 

Sume alocate pentru drumul Baia Sprie - Bârsana (cu suplimentare): 69.985.465 lei (cca. 16,3 mil. euro).

Pentru întreţinere si deszăpeziri: 13.675.714  lei   (3.200.000 euro)

Total drum şi întreţineri:             83.661.000       (19.500.000 euro)

Alte lucrări adiacente:                 12.329.006         (2.900.000 euro)

Editorial

DEMNITATEA DE LA „FRONTIERA ALBASTRĂ”

News image

România a intrat în UE, nu doar pentru că și-a dorit asta, ci și fiindcă uniunea avea nevoie de România. Dar UE a avut grijă să sugereze că a făcut un pic de concesie la admiterea noastră. Bune jucat ...

IZ PENAL | Comentarii

Mai mult...

Ultimele articole

DNA ”TOPEȘTE” CONTRACTUL DE DESZĂPEZIRE DINTRE PRIMĂRIA BAIA MARE ȘI SOCIETATEA ROSAL
Directorul societății Rosal, Bogdan Niculescu, audiat la DNA cu privire la șpăgile date către P
MĂCEL ÎN PARCUL MUNICIPAL DIN BAIA MARE
Autoritățile municipale din Baia Mare, plictisite probabil de zilele ploioase din ultima perioadă
CITY MANAGERUL BĂII MARI A APROBAT DEPOZITAREA NĂMOLURILOR CARE AU ÎMPUȚIT MUNICIPIUL ÎN APROPIEREA LOCUINȚELOR
În această primăvară asupra unei bune părți a Municipiului Baia Mare s-a abătut un miros insu
ECOLOGIȘTI MARAMUREȘENI... POLUATORI RATAȚI
În foarte multe cazuri, oamenii își încearcă norocul în viață în mai multe locuri. Uneori r
PRAF ȘI PULBERE DE MILIOANE DE EURO PE IAZURILE DE DECANTARE
Lucrările de închidere a perimetrelor miniere au înghițit de-a lungul ultimilor ani sume mai mul
PULPE DE PORC LA ”FESTIVALUL MANGALIȚA” DIN MARAMUREȘ
Lăudabilă de altfel inițiativa de a organiza un festival prin care să se promoveze rasa de porc
SENZAȚIONAL!!! ÎN BAIA MARE S-A INVENTAT O VOPSEA SPECIALĂ:  ”ȚINE UN SINGUR AN”
În mai puțin de un an de la vopsire, podurile băimărene arată ca după război După ce
OFFSHORELEAKS. PARADISUL TERESTRU (ȘI FISCAL)
Paradisul fiscal din Insulele Virgine Britanice (BIV) e întreținut de o rețea de „directori-p
De aproape doi ani, MUNICIPALITATEA DIN BAIA MARE ÎNCALCĂ LEGEA. LEGEA 153/2011
Pentru un tânăr prim-edil, ambiția de a intra în cartea recordurilor naționale e de apreciat. C

Galerie foto: Praful mineritului

Contact IzPenal

S.C. MEGATRONIC WORLD PRODUCTION S.R.L.
Baia Mare, Bd. Bucureşti nr.53,
Tel: 0743.195.222; E-mail: megatronic.wp@gmail.com

Copyright © 2011 S.C. MEGATRONIC WORLD PRODUCTION S.R.L.

Utilizăm cookie-uri pentru a îmbunătăți site-ul nostru și experiența dvs. atunci când îl folosiți. Pentru a afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim și despre cum să le ștergeți, consultați site-ul privacy policy.

Continuarea navigării pe site implică acceptarea politicii de utilizare a cookie-urilor.